Travel

Athene reislog: een kinderdroom die uitkwam

Als je de afgelopen paar dagen mijn Instagram in de gate hebt gehouden, dan weet je dat ik jullie werkelijk gebombardeerd heb met foto’s van mijn citytrip naar Athene. En dat was voor mij echt een droom die werkelijkheid werd. Niet veel mensen weten dit, maar sinds ik klein ben heb ik een of andere gekke obsessie met Griekenland en de Griekse mythologie. En zo lang wil ik dus ook al naar Athene. Toen ik dus afgelopen januari mijn diploma haalde vond mijn moeder het daarom een goed idee om mij een citytrip naar Athene cado te doen, en daar was ik super blij mee!

Zaterdag 9 maart vertrokken we ’s middags vanaf Eindhoven Airport richting Athene. Daar kwamen we rond 19:00 aan. Vanaf de airport naar onze AirBnB was het nog 40 minuten met de taxi. Voor de taxi betaal je 40 euro richting het centrum, je kunt ook de metro pakken voor een tientje maar dan ben je wel dik een uur bezig en daar hadden we op dat moment niet zoveel zin in. Onze airBnB lag net buiten het centrum, langs metro station Petralona en aan de voet van de Philopappos hill. We besloten die avond niet meer het centrum in te gaan om te eten maar om bij ons in de wijk iets te zoeken. Die avond kwamen we terecht bij Pezodromos, een klein restaurant direct aan de overkant van de metro. De prijzen op het menu verbaasde ons en uiteindelijk hebben we voor 23,70 in totaal 2 borden gyros, een halve liter mythos, een halve liter wijn en friet met saus op. Mijn moeder vond het ook leuk, ondanks het feit dat ze het restaurant meerdere male omschreef als een ‘veredelde snackbar’.

Onze eerste ‘echte’ dag was op zondag. We begonnen deze met een fietstour door de stad met Let’s meet in Athens. Dit is een bedrijf dat gerund word door een Nederlandse vrouw, Monique, die zelf al 11 jaar in Griekenland woont. Als je naar Athene of Griekenland in het algemeen komt dan zou ik zeker even op haar website kijken! Naast fietstour doet ze namelijk ook pakketreizen. Dankzij Monique hadden we binnen 3 uur het grootste deel van de highlights die we wilde zien afgestreept, en kwamen we zelfs langs plekken waar we zelf nooit aan gedacht hadden. Een van die plekken was het parlementsgebouw waar toevallig elke zondag om 11:00 de wisseling van de wacht plaatsvind. Het was zo leuk om de typische Griekse kostuums te zien in combinatie met de ceremonie tijdens de wisseling. In Griekenland is elke jongen vanaf 18 jaar verplicht om 9 maanden in militaire dienst gedaan. Van al die jongens word een speciale selectie gemaakt voor de wacht. De jongens van de wacht worden geselecteerd op onder andere een lengte van 1 meter 85 en hun mate van discipline. Daarnaast selecteren ze altijd jongens die op elkaar lijken zodat deze naast elkaar kunnen lopen en wacht kunnen staan. De kostuums die ze dragen zit vol symbolisme, maar wat mij het meest verbaasde waren de schoenen die bij het uniform horen. Deze wegen elk 2,5 kilo! En als ze nou alleen zouden lopen oke, maar dat is dus niet het geval. Tijdens het marcheren moeten ze de benen gewoon tot ongeveer de knie omhoog gooien. Doe dat maar eens voor de lol met 2,5 kilo aan je voeten.

De wijk plaka, onder de akropolis

Na de fietstour zijn we terug gegaan naar het centrum. Het centrale plein in het centrum heet monastiraki. Hier vind je meerdere straatjes vol met leuke winkeltjes en souvenirs. Ook zijn we teruggelopen naar de Plaka, de wijk rondom de Akropolis, om deze nog wat beter te bekijken. Aan het einde van de dag besloten we de oude Romeinse agora in te gaan. Fun fact! Buiten het hoogseizoen om betaal je slechts de helft van de entree prijs voor alles. En nog leuker: met je Europese studentenkaart mag je overal zelfs gratis naar binnen. Ook als je net afgestudeerd bent en eigenlijk geen student meer bent maar toch je studentenkaart nog hebt (oeps). In de Romeinse Agora kun je naast een gerenoveerde Stoa en de ruïnes van de Agora ook een tempel bezoeken die nog in extreem goede staat is. ’S avonds zijn we weer terug gegaan naar hetzelfde restaurant als de avond ervoor, of zoals mama het graag noemde: ‘de veredelde snackbar’.

Stoa in de Romeinse Agora

Op dag 3, onze tweede volledige dag, mocht ik eindelijk naar de Akropolis toe. Dat was toch waarvoor ik naar Athene was gekomen. Om het meeste uit de dag te halen zijn we over de Philopappos hill gelopen. Hier hadden we niet alleen een mooi uitzicht over de stad, maar konden we ook een bezoekje brengen aan de sterrenwacht. Zoals verwacht was het best wel druk bij de Akropolis, zelfs vroeg in de ochtend. Maar die drukte neem je echt voor lief. Zodra je bij de ingang van het Akropolis komt word je gelijk een beetje stil omdat het zo indrukwekkend is. Oke, er staan wat steigers en bouw materialen, maar dit is slechts om ervoor te zorgen dat de Akropolis zolang mogelijk bewaart blijft. Als je binnenkomt kijk je recht op het parthenon, de grootste tempel van de Akropolis. Links daarvan vind je het Erechtheion. Je kunt heel gemakkelijk langs alle tempels lopen, en ook vrij dichtbij komen. De tempels zelf kun je niet in, maar dat is eigenlijk vanzelfsprekend. Kijk wel uit waar je loopt, er is niet overal echt een pad. Daarnaast werkte de grieken heel veel met marmer, waardoor de paden die je hebt wel vrij glad zijn.

Parthenon, Akropolis

Na de Akropolis zijn we terug gegaan naar een pleintje vlakbij Monastiraki, waar we de dag ervoor met onze gids Monique waren geweest. Hier wees ze toen een zaak aan waar ze traditionele ‘Bugatsa’ maken en serveren. Een gerecht gemaakt met filo deeg gevuld met iets hartigs of Bugatsa créme. We kozen voor Bugatsa met een kippen ragout vulling en Bugatsa met Bugatsa créme en hazelnoot praline. Deze waren zo ontzettend lekker! Na het eten hebben we nog even door Monastiraki heen gelopen voordat we besloten richting het hoogste punt van Athene te gaan: Lycabettus hill. Je kunt ervoor kiezen om de berg op te lopen van begin tot eind, maar zo fanatiek waren we niet. We zijn via een wijk een heel stuk omhoog gelopen richting een soort kabelbaan die ons vervolgens door de berg heen naar de top heeft gebracht. En ook dat was meer dan de moeite waard. Wat een prachtig uitzicht over de stad en de Akropolis heb je daarboven. We hebben tenslotte nog even wat gedronken op een panoramisch terras voordat we naar beneden gingen voor het eten.

Lycabettus Hill

Onze laatste volledige dag hebben we een beetje uitgeslapen. Vanwege een kleine verkoudheid hadden mama en ik allebei de afgelopen dagen niet goed geslapen, dus we wilde een beetje bijkomen. Vervolgens zijn we met de metro naar het centrum gegaan waar we hebben ontbeten. Nadat we de laatste souvenirs voor thuis hadden gekocht besloten we om nogmaals de metro te pakken richting het Akropolis museum. Hier liggen alle attributen die tijdens opgravingen gevonden zijn, maar te breekbaar waren om buiten ten toon te stellen. Wat ook leuk is aan het Akropolis museum is de locatie van het gebouw. Deze is namelijk gebouwd op de oude stadsresten van Athene, zoals het eruit zag toen de Akropolis werd gebouwd. Via glazen platen kun je zowel buiten het gebouw als binnen naar de opgraving kijken, en dat vond ik toch wel heel bijzonder. Verder hebben we die dag niet veel gedaan, we hadden namelijk oprecht alles wat we wilden zien in Athene al afgestreept. Daarom hebben we een beetje op tijd gegeten, midden in het centrum met uitzicht op de Agora, voordat we terug gingen naar onze airBnB om onze spullen te pakken.

Voor de reis naar de airport hebben we wel de metro gepakt en dit was prima te doen. Binnen anderhalf uur stonden we op de luchthaven, ruim op tijd voor onze vlucht. Door het slechte weer in Nederland heb ik het bij de landing op Eindhoven wel eventjes heel zwaar gehad, maar we hebben het weer overleefd. Kort samengevat heb ik echt een super tijd gehad in Athene en zou ik zeker nog een keer terug gaan! Ik zou dan graag wat langer willen boeken zodat ik ook uitstapjes kan maken naar andere steden, dorpen en gebieden in de regio. Voor nu ben ik weer even een maandje in Nederland. De eerst volgende reis log die jullie kunnen verwachten is in April, na mijn citytrip naar Praag! Voor een nog beter sfeerbeeld van Athene kun je hier onder de video bekijken. Tot snel!