Travel

48 uur in Praag

Afgelopen maand, i know waarom upload ik dit nu pas, was het alweer tijd voor de tweede trip van dit jaar. Een spontane reis naar Praag samen met een vriendin. Ons plan was simpel: zo goedkoop mogelijk heen en terug. Hoe we dat gedaan hebben? Makkelijk! We besloten om doordeweeks te gaan, omdat de vliegtickets dan goedkoper waren. Dit kun je controleren op de website skyscanner.nl. Zo kwamen we uit op woensdag 3 april tot en met vrijdag 5 april: vroeg vliegen op woensdag en laat op vrijdag. Dit betekende dat we wel maar ongeveer 48 uur in Praag hadden om alles te zien wat we wilde. In deze blog vertel ik jullie wat we gedaan hebben in de korte tijd die we hadden.

Woensdag 3 april

Woensdag stond de wekker om 06:00 in de ochtend en om 07:00 zaten we in de auto. Nadat we een halfuur om moesten rijden omdat we bij het verkeerde huis van mijn vriendin stonden kwamen we rond 08:30 aan op de luchthaven van Eindhoven. Aangezien we allebei alleen maar handbagage hadden konden we snel door de douane om vervolgens door te lopen naar de gate. Vliegen vanaf Eindhoven naar Praag duurt ongeveer 1 uur en 10 minuten, dus rond 11:00 kwamen we aan op Praag Airport. Er rijden zowel bussen als een metro vanaf het vliegveld naar het centrum, maar omdat we weinig tijd hadden bleek de taxi voor ons de beste optie. Deze kostte 650 kronen voor 2 personen naar de regio ‘praag 6’, omgerekend ongeveer 25 euro voor 30 minuten. Van de chauffeur kregen we toen een kaartje waardoor we een taxi terug naar de luchthaven konden krijgen voor 480 kronen (19 euro), dus dat was ideaal.

Om kosten te besparen hadden we bij het boeken van deze citytrip al besloten om in een hostel te verblijven. De naam van het hostel was Fontana en lag ongeveer op 30 minuten lopen van het centrum van Praag. Prima hostel, niet te groot, vrij schoon, gewoon goed. We konden niet meteen onze kamer in, deze was bijna klaar. We hebben daarom eerst iets gegeten tegenover het hostel en konden daarna onze spullen op de kamer leggen. Daarna zijn we richting het centrum gelopen dat zoals ik al zei 30 minuten verderop lag. Ik had de navigatie op de Charles bridge gezet. De buitenwijken van Praag zijn aan het oude centrum verbonden doormiddel van bruggen die over de rivier Moldeau heen lopen. De bekendste brug daarvan is de Charles Bridge. Deze is volledig auto vrij, je kunt er dus echt alleen overheen lopen. Aan beide uiteinden van de brug zitten uitkijk torens waar je in kunt klimmen. Hier bepaal je ongeveer 8 euro per persoon voor, maar het uitzicht is het meer dan waard. Na het beklimmen van de toren zijn we door het oude centrum heen gelopen en naar het oude stadsplein waar je onder andere het Astronomisch Uurwerk kunt vinden. Een van de bezienswaardigheden in het oude centrum van Praag.

Charles Bridge

Na wat langer rond te hebben gelopen door het centrum vonden we het tijd voor een biertje, dat is tenslotte waarom Praag zo bekend is onder studenten. We gingen zitten bij een restaurant genaamd ‘The Fat Cat’. Een superleuke pub/brewery waar ze 6 verschillende biertjes op de tap hadden die alleen een Praag gebrouwd werden. Ons lievelingsbier voor de rest van de reis bleek Cherry bier te zijn. Een fruit biertje van rond de 4%. Naast bier hadden ze ook een aantal super lekkere gerechten en borrelhapjes op de kaart, een echte aanrader dus! Nadat we gegeten en gedronken hadden wilde we graag nog een ding zien: de Jewish Quarter. De wijk konden we nog in, het oude kerkhof was helaas al gesloten maar zag er door de hekken heen wel erg indrukwekkend uit. Tegen de avond zijn we bij een Irish Pub gaan zitten, waar we ook gegeten hebben. Rond 21:00 zijn we terug gelopen naar het hostel omdat we de volgende dag weer vroeg op wilde.

Cherry beer @ The Fat Cat

Donderdag 4 april

Donderdag was onze enige volledige dag in Praag en daar wilde we gebruik van maken. Om 09:00 stonden we beide op en rond 9:30 liepen we ons hostel uit. Bij ons in de wijk was er niet echt iets om te ontbijten. We bedachten daarom dat we onderweg naar onze eerste bezienswaardigheid wel ergens zouden gaan zitten voor het ontbijt. Op de planning die dag stonden voornamelijk de Praagse Burcht en de bekende John Lennon Wall. Deze zaten beide aan onze kant van de stad, dichterbij het hostel. De Praagse Burcht/ Prague Castle staat op de UNESCO werelderfgoed lijst. Het is het grootste paleizencomplex ter wereld en daarom ook erg belangrijk voor Praag. Voordat je naar binnen gaat moet je daarom ook door een beveiligingscheck heen. Zo controleren ze je tas en moet je door een metaaldetector heen. Het complex zelf kun je gratis bekijken, als je ergens naar binnen wil moet je betalen. Er zijn verschillende arrangementen, deze kun je vinden bij de informatie balie. Wij kozen voor arrangement B met studenten korting (5,-). Hierdoor konden we de grote kathedraal, de golden lane en het oude koninklijke paleis in. Na het bezoek aan de burcht zijn we weer bij ons favoriete terras gaan zitten: The Fat Cat. Op dit punt wisten we niet echt meer wat we wilden zien. Er was nog een uitkijk punt waar we nog niet waren geweest, maar dit was best een eindje lopen. Gelukkig keken we op dat moment uit op de oplossing: een e-scooter. Langs de Fat Cat zit namelijk een shop waar je e-scooters kunt huren, zowel met als zonder tour. Meteen bij binnenkomst werd ons al een korting aangeboden die ver onder de originele vraagprijs van 2 uur huren lag, super handig. voor 25 euro per persoon konden we dus 2 uur lang de scooters huren. Naja scooters, het zijn meer een soort van steppen met dikke banden, een zitje en een motor. De e-scooters gaan maximaal 30-35 kilometer per uur (harder als je van een heuvel af komt). Hierdoor kom je heel makkelijk een heuvel op. Op deze manier konden we heel makkelijk bij de Petrín uitkijk toren (de Eiffeltoren van Praag) en het Strahov klooster komen. Beide echte aanraders. Wij zijn de Petrín uitkijk toren niet op geklommen aangezien we het zonde vonden van de tijd die we hadden op de scooters. Nadat we de scooters teruggebracht hadden hebben we onze avond afgesloten bij wederom The Fat Cat.

Vrijdag 5 april

De laatste dag van onze citytrip hebben we vrij easy doorgebracht. We hebben ontbeten bij een super leuk café genaamd ‘Bake Shop’. Super lekker en goedkoop eten, dus als je nog een plek zoekt om te ontbijten dan zou ik daar zeker heen gaan. Daarna zijn we naar de winkel straat van Praag gelopen: het Wensceslausplein. Wat overigens geen plein is maar een straat, I know, heel verwarrend. Hier heb je de reguliere winkel ketens zoals Zara, Mango, Bershka en H&M.

Op onze heenrit in de taxi kregen we dus een ticket met daarop het nummer om een taxi terug te bestellen richting het vliegveld. Ik heb de taxi de avond van te voren gebeld om zeker te weten dat we een rit terug zouden hebben. Om half 4 werden we opgehaald voor de deur van ons hostel en zat onze trip er al weer op!

Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad en kan daarom ook iedereen een trip naar Praag aanraden! Heb je nog meer vragen omtrent deze reis? Stel ze dan hieronder in de comments!